KathyTao
Administrator
Dołączył: 27 Sie 2006
Posty: 143 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Opole
|
Wysłany:
Sob 19:57, 02 Wrz 2006 |
 |
|
Forma ducha
Formą ducha (jap. hitodama ang. spirit ball mode) nazywa się jedną z wielu postaci ducha. O ile duch jest widoczny, to jest w swojej naturalnej postaci, czyli wyraźny u góry, rozmyty od pasa w dół (w formie obłoczku znanego u dżinów z lampy). Forma ducha pozwala na zamknięcie ducha w mniejszej, dogoniejszej do operowania formie, która pozwala na przeprowadzenie jedności ducha jak i kontroli ducha – angielska nazwa bardzo dobrze wskazuje postać tej formy, mianowicie okrągłą. Zwykle jest to jednobarwna (kolor zależy od ducha) kulka wielkości pięści, będąca podobizną samego ducha.
Form ducha jest więcej: zależy ona tak od stanu jak i od położenia ducha (np. formą ducha jest również jego postać po kontroli ducha), jednak w anime (przynajmniej w polskiej wersji) nazwa ta jest stosowana wyłącznie w powyższym sensie (czyli hitodama).
Jedność ducha
Jedność ducha (jap. hyoui gattai, ang. spirit unity) jest podstawową umiejętnością szamańską wiążącą się z przyjęciem obcego ducha do własnego ciała. Osoba taka zachowuje wtedy wszystkie swoje możliwości fizyczne – w normalnych warunkach nie ulegają one zwiększeniu, czy zmniejszeniu (chyba, iż pod wpływem samego ducha). Zyskiem z połączenia się z duchem jest zyskanie zdolności i umiejętności obcego ducha w ramach jego współpracy. Należy jednak zaznaczyć, iż jedność ducha nie musi zachodzić z inicjatywy szamana, znane są również przypadki połączenia nie-szamanów (zwykle opętania). Skrajnymi przypadkami są jedność doskonała (ang. perfect unity) oraz opętanie.
Do wykonania jedność ducha szaman musi zmienić formę ducha na hitodama. Japońska nazwa hyoui gattai oznacza akceptację, pozwolenie (na przyjęcie obcego ducha).
Jedność doskonała
Ponieważ ciało osoby przyjmującej obcego ducha zawiera istotę tej osoby (jej własnego ducha), może między nimi dochodzić do konfliktu (nawet do nie zamierzonego) co do kontroli ciała osłabiając przekaz informacji. Dlatego też o ile dwa duchy są całkowicie otwarte na współpracę, wspomniany konflikt nie zachodzi pozwalając na pełne wykorzystanie możliwości przyjętego ducha (zwykle potężniejszego). Jest to więc właściwy sposób przeprowadzenia jedności ducha. To zgodne połączenie zwane jest właśnie jednością doskonałą (jap. ひょうい ひゃく パ一セント hyoui hyaku PAASENTO; じょうたい ひょうい jyoutai hyoui, ang. perfect unity).
Opętanie
Gdy obcy duch dokonuje wtargnięcia do ciała osoby i przejęcia nad nią kontroli dochodzi do przypadku zwanego opętaniem – duch osoby jest usunięty na bok, a kontrolę nad ciałem zaczyna sprawować duch dokonujący opętania. W zależności od mocy obcego ducha i woli osoby możliwe jest przełamanie opętania, jednak jest to bardzo wyczerpujące i zwykle ponad siły danej osoby.
Kontrola ducha
Przyjęcie ducha do własnego ciała zwiększa możliwości szamana, jednak tylko do poziomu silniejszego z duchów (zwykle ducha obcego). Przeniesienie ducha do przedmiotu, czyli kontrola ducha (ang. spirit control, oversoul), pozwala na zachowanie własnej tożsamości i pozbycia się problemów z ww. konfliktem interesów. Dodatkowo pociąga za sobą fakt, iż przedmiot sam w sobie staje się potężniejszy (por. artefakt) zyskując w ten sposób, w przenośni i dosłownie, duszę. Obecność ducha w przedmiocie nie ogranicza go i pozwala na czerpanie furyoku od operatora przedmiotu powiększając moc tego przedmiotu. Z powodu obecności ducha w przedmiocie może on w ograniczonym zakresie (zwykle na polecenie szamana) działać autonomicznie.
Wielka kontrola ducha
W świecie Shaman King wielką kontrolą ducha (ang. big oversoul) nazywa się kontrolę ducha, w której duch, z powodu użytej dużej ilości furyoku, nie jest w stanie zawrzeć się całkowicie w przedmiocie. Będąc w przedmiocie materializuje się on jednocześnie wokół niego, pozwalając w ten sposób szamanowi na korzystanie z większej ilości mocy.
Furyoku
System walki oparty jest o tzw. furyoku (jap. 巫力 furyoku, ang. mana), czyli zasoby wewnętrznej energii szamana, służącej do operowania w świecie duchowym – pozostania w jedności z duchem (jedność ducha), czy też sprawowaniu kontroli ducha na przedmiocie. Poszczególne ataki wynikają z profilu, zdolności i możliwości samych duchów. Są one tym potężniejsze, im więcej furyoku zostało użyte do ich przeprowadzenia.
Reiyoku
Tak jak siła szamana mierzona jest za pomocą furyoku, tak moc ducha liczona jest za pomocą reiyoku. Jest to dodatkowy element walki wprowadzony przez autora, obecny właściwie tylko w mandze – możliwe jest, iż szaman o niższym furyoku zdolny jest pokonać tego o wyższym mając u swojego boku potężniejszego ducha.
Walka
Sama walka zależy od sposobu połączenia się z duchem i wykorzystania furyoku, lecz ogólnie zasady potyczki są proste: jeżeli furyoku ulegnie wyczerpaniu, szaman nie jest w stanie dalej prowadzić walki, co jest równoważne jego przegranej. Dlatego też zwycięstwo w walce szamańskiej polega na pozbawieniu szamana jego furyoku, a zachowaniu własnego (utrata furyoku przez obu szamanów w wyniku jednego uderzenia oznacza remis).
Ponieważ martwy szaman nie jest w stanie działać w świecie materialnym, jego furyoku nie istnieje, zatem jest to kolejna możliwość rozwiązania walki szamańskiej. Śmierć szamanów jest zjawiskiem dość powszechnym, choć unikanym w amerykańskiej, a zarazem polskiej wersji (zwykle mowa jest o "zniszczeniu" szamana, nie zaś o jego zamordowaniu).
Jedność ducha
Ponieważ sama jedność ducha jest męcząca dla szamana (obecność dwóch duchów w jednym ciele nie jest stanem naturalnym) walka nie może ciągnąć się zbyt długo, dlatego też zwycięstwo nad szamanem używającym jedności ducha polega na zmęczeniu szamana tak, by nie był w stanie współpracować z duchem (zmęczyć jego ciało).
Kontrola ducha
Do wykonania kontroli ducha na przedmiocie wymagane jest użycie pewnej ilości furyoku. Można powiedzieć, iż jest to przeniesienie furyoku szamana do przedmiotu do dyspozycji ducha. W ramach tego transferu łączna ilość furyoku szamana i ducha pozostaje niezmienna (na początku walki szaman ma całe furyoku, duch zaś nie posiada go w ogóle). Szaman atakuje z pomocą ducha z siłą furyoku przekazanego do przedmiotu.
Pomyślny atak na szamana powoduje złamanie jego kontroli ducha, zainwestowane w ducha furyoku przepada powodując w ten sposób jego powrót do naturalnej formy oraz przywrócenie rzeczywistych właściwości przedmiotu. Utrata kontroli ducha nie musi wiązać się z jednym, konkretnym atakiem, lecz może być rezultatem sumy uderzeń przeciwnika, przekraczających swą mocą użyte do kontroli ducha furyoku kontrolującego szamana. Szaman może utracić wspomnianą kontrolę również w wyniku dekoncentracji.
Mam nadzieje ze wszystko sie zgadza :D |
Post został pochwalony 0 razy |
|